FAQ - Veelgestelde vragen

Over WTW ventilatie | Over WTW filters

Wat is WTW ventilatie? | Wat is Balansventilatie?

Een WTW unit is een installatie die is geplaatst tussen het kanaal met uitgaande lucht en het kanaal met inkomende lucht. De warmtewisselaar haalt de warmte uit de uitgaande lucht en brengt deze over op de inkomende lucht. De lucht komt niet met elkaar in contact. Zo wordt de warmte hergebruikt. Hierdoor bespaart u op uw energiekosten. Doordat de instroom en uitstroom van lucht altijd in balans blijft, wordt deze manier van ventileren ook wel balansventilatie genoemd. Meer hierover leest u op de pagina Wat is WTW ventilatieTerug

Heb ik een ventilatiesysteem in mijn huis?

Het plaatsen van een ventilatiesysteem is sinds 2006 opgenomen in het bouwbesluit voor nieuwbouw en bij grondige renovaties. Is uw huis gebouwd na 2006 dan weet u zeker dat u een ventilatiesysteem in uw huis heeft. Terug

Waarom moet ik ventileren?

Doordat huizen tegenwoordig steeds beter geïsoleerd worden, neemt de luchtverversing in huizen af. Een goed ventilatiesysteem met een WTW filter dat op tijd vervangen wordt is erg belangrijk om vocht, schimmels en gezondheidsklachten te voorkomen. Terug

In welke stand moet ik ventileren?

U kunt meestal kiezen uit drie standen:

  • Laag: ’s Nachts en als u afwezig bent
  • Midden: Overdag wanneer u aanwezig bent
  • Hoog: Tijdens koken, douchen of baden. Als u de ventilatoren na het koken, douchen of baden nog 15 tot 30 minuten op de hoogste stand laat staan, wordt alle waterdamp afgevoerd. Terug

Mag ik met een WTW installatie wel mijn ramen openzetten?

U kunt gewoon uw ramen openzetten als u dat wilt, maar het is met een goed werkende WTW installatie niet nodig. Een goed onderhouden balansventilatiesysteem zorgt voor voldoende aanvoer van frisse lucht. Terug

Kan ik mijn afzuigkap op het systeem aansluiten?

Dat kan alleen wanneer u een motorloze afzuigkap heeft. Een normale wasemkap kunt u niet op uw WTW systeem aansluiten. Terug

Kan ik een haard/houtkachel gebruiken in combinatie met een WTW systeem?

Ja, dat kan, maar dan moet u rekening houden met de volgende punten:

  1. Er moet voldoende afstand zijn tussen het aanvoerpunt van verse ventilatielucht en de schoorsteen van de haard of de kachel.
  2. De luchtstroom van de aanvoer en die van de afvoer moeten gegarandeerd in balans zijn. Als dat niet zo is, is er een risico dat lucht door de schoorsteen wordt aangezogen.
  3. De kachel of de haard moet een eigen luchttoevoer hebben. Anders wordt er zuurstof aan de woning onttrokken. Terug

Hoe moet ik mijn WTW ventilatiesysteem onderhouden?

De filters van uw ventilatiesysteem moeten minimaal tweemaal per jaar worden vervangen. Dit kunt u heel gemakkelijk zelf doen. Ook de ventilatieventielen kunt u zelf schoonmaken, gewoon met water en zeep. Het is wel belangrijk dat u de ventielen weer op dezelfde plaats terugzet.

We raden u aan uw WTW installatie eens in de twee jaar te laten onderhouden door een erkend installateur. Elke zes jaar moeten de ventilatiekanalen worden schoongemaakt. Maakt uw WTW installatie steeds meer geluid? Mogelijk zijn de filters in uw WTW installatie vervuild. Het systeem moet dan harder werken om lucht aan en af te voeren en dat gaat gepaard met meer geluid. Wij raden u aan de filters te controleren en te vervangen als dat nodig is. Ligt het niet aan de filters, vraag dan een erkend installateur om naar uw systeem te kijken. Terug

WTW Filter Store

Hoe kan het dat jullie filters zo voordelig zijn?

We kunnen de filters zo goedkoop leveren, omdat we zonder tussenpersonen werken. WTW Filter Store levert gegarandeerde kwaliteit en uitstekende service tegen een scherpe prijs. 

Bent u lid van het bestuur van een VVE of woningbouwvereniging? Als fabrikant kunnen wij u extra korting geven bij aankoop van grotere aantallen filters. Voor collectieve acties kunnen wij u een aantrekkelijke korting aanbieden. Bekijk voor meer informatie onze pagina Voordelige WTW filters voor VvE's en WoningbouwverenigingenTerug

Wat doen jullie om de kwaliteit van de WTW filters te garanderen?

Om de beste kwaliteit WTW filters te garanderen, testen we de WTW filters in onze eigen laboratoria. Ons laboratorium in Alkmaar is ingericht om luchtfilters te kunnen testen volgens zowel de oudere EN779:2012 als de nieuwste ISO 16890 standaard. Als u zelf een keer wilt komen kijken in ons laboratorium, dan kan dat op afspraak. De filters die door de fabrikanten van de verschillende WTW units worden aangeboden zijn goede filters. Helaas zijn ze vaak prijzig. Daarom gaan veel mensen op zoek naar een goedkopere optie. WTW Filter Store is een Nederlandse producent en leverancier van kwaliteitsfilters. De filters die u bij ons koopt voldoen aan alle geldende normen en eisen, hebben de juiste dichtheid en voldoen aan de vereiste brandwerendheid. Terug

WTW filters vervangen

Waarom moet ik mijn WTW filters vervangen?

Wanneer de filters vervuild zijn, doen ze hun werk niet meer optimaal. Dit is nadelig voor uw systeem, voor het energieverbruik en voor het binnenklimaat. Door uw filters regelmatig te vervangen, zorgt u ervoor dat uw systeem optimaal blijft werken en de lucht in uw huis gezond blijft. Terug

Wanneer moet ik mijn WTW filters vervangen?

Dit is geheel afhankelijk van uw leefomgeving, het bouwjaar van uw woning en het seizoen. Wij adviseren u de beide WTW filters elke 6 maanden te vervangen. Als u net een nieuwe woning heeft betrokken, is het zelfs raadzaam om de filters 4 keer per jaar te vervangen in verband met de aanwezigheid van vocht en bouwstof in uw huis en luchtkanalen. Dit geldt ook voor verbouwingen. Dit soort situaties veroorzaken veel bouwstof en verhogen de vervangfrequentie van uw WTW filter.

Wanneer u ziet dat de filters donkergrijs of zwart van kleur zijn, is het de hoogste tijd uw filters te vervangen. Als u zichzelf aanleert om maandelijks de filters te bekijken, weet u zeker dat u altijd op tijd bent met het vervangen van de filters. Mocht u twijfelen, dan kunt u altijd uw filter voorzichtig uit de unit halen en zelf beoordelen of vervanging noodzakelijk is. Als de filters zwart gekleurd zijn, is het direct nodig tijd om deze te vervangen. Let op: Altijd eerst de stekker uit het stopcontact halen en de instructies van uw WTW unit leverancier volgen). Een schoon filter is wit en heeft een zacht oppervlak. Terug

Kan ik de filters zelf vervangen?

Ja. Het vervangen van de filters is erg eenvoudig.

  1. Schakel de WTW unit uit door de stekker uit het stopcontact te trekken
  2. Trek de filters uit de sleuven
  3. Verwijder de vervuilde filters van de frames
  4. Plaats de nieuwe schone filters over de houders (verzeker u ervan dat ze goed vastzitten)
  5. Schuif de filters weer terug in de WTW unit
  6. Steek de stekker weer in het stopcontact 

Terug

Kan ik de filters zelf stofzuigen of wassen?

Wij raden het af uw filters te stofzuigen of te wassen. Hierdoor verandert de structuur van de filters en daarmee verslechtert de filterefficiëntie. Terug

Filterklassen

WTW filters bestellen

Wat zijn de verzendkosten?

De standaard bedragen zijn € 4,95 voor de verzendkosten binnen Nederland. Bij een bestelling van € 60,- of meer betaalt u geen verzendkostenTerug

Wat is de levertijd?

Uw bestelling wordt zo snel mogelijk verwerkt. Wij verzenden uw bestelling binnen 1 - 2 werkdagen met DHL, mits alle producten voorradig zijn (eventuele langere levertijd wordt aangegeven op de productpagina). Bestelt u op werkdagen voor 12.00 uur, dan gaat deze in de meeste gevallen nog dezelfde dag op de post! Terug

Wanneer ontvang ik mijn bestelling? Wat als ik niet thuis ben? 

Nadat we uw bestelling hebben verpakt, ontvangt u een Track-&-Trace-link waarmee u uw bestelling kunt volgen. Wij versturen uw bestelling met DHL.

Als u niet thuis bent op het moment van bezorging en we het pakket ook niet bij uw buren kunnen afgeven, dan bezorgen we uw pakket de volgende dag bij een DHL ServicePoint dichtbij. We laten een kaart achter in uw brievenbus. Met de code op deze kaart kunt u via track en trace zien waar uw pakket wordt bezorgd.

U kunt er ook voor kiezen om uw pakket opnieuw thuis of bij uw buren te laten bezorgen. U heeft dan de keuze uit verschillende data en tijdvakken overdag en in de avond. Wilt u liever een ander DHL punt kiezen, ook dat is mogelijk. U kunt uw keuze tot 23:59 uur doorgeven. Heeft u geen kaart met niet-thuiscode en QR-code ontvangen, dan kunt u via track en trace uw bezorging online in orde maken met behulp van uw zendingsnummer en postcode. Komt u er niet uit? Neem gerust contact op met DHL via chat.

Tip: Gebruik de Mijn DHL app om de bezorging van uw pakket eenvoudig te wijzigen en uw pakket te kunnen volgen. Terug

Hoe kan ik een product bestellen?

Hebt u het juiste product gevonden? Vul dan het gewenste aantal dozen in en klik op de knop "In winkelmand". U kunt daarna verder winkelen of afrekenen. Na het invullen van uw gegevens kunt u uw bestelling plaatsen. Terug

Hoe kan ik mijn bestelling betalen?

Er zijn verschillende mogelijkheden om bij de WTW Filter Store te betalen. Alle betaalmethoden zijn uiteraard veilig en kosteloos.

Nederland: iDEAL, PayPal, VISA / Mastercard, Maestro en Bankoverschrijving. 

Terug

Moet ik een account aanmaken om te kunnen bestellen?

Nee, u hoeft bij ons geen account aan te maken. Vul de gevraagde adres- en betaalgegevens in en u kunt uw bestelling afronden zonder een account aan te maken. Terug

Hoe werkt de winkelmand?

In de blauwe balk bovenin uw scherm staat een icoontje met "Winkelmand". Wanneer u hierop klikt, komt u direct in uw winkelmand.
Wanneer u uw winkelmand wilt legen, kiest u "Leeg winkelmand". Wilt u een product verwijderen? Klik dan op het kruisje achter het betreffende product. Wilt u het aantal aanpassen, wijzig dan het betreffende aantal en klik op "Winkelmand bijwerken". Terug

Hoe weet ik of mijn bestelling gelukt is?

U ontvangt binnen enkele minuten na uw geplaatste bestelling een orderbevestiging op het e-mailadres dat u op de bestelpagina heeft ingevuld. Ontvangt u deze e-mail niet? Neem dan contact met ons op. Terug

Hoe kan ik mijn bestelling annuleren?

Alleen nog niet verzonden bestellingen kunnen worden geannuleerd. Neem zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice (072 - 567 55 35) voor meer informatie. Terug

Kan ik mijn bestelling nog wijzigen?

Alleen nog niet verzonden bestellingen kunnen worden gewijzigd. Neem zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice (072 - 567 55 35) voor meer informatie. Terug

Naar welke landen verstuurt de WTW Filter Store?

We leveren onze filters in Nederland en hebben aparte webshops voor klanten uit België en DuitslandTerug

Heeft u na het lezen van de FAQ's nog meer vragen? Neem dan gerust contact op met onze klantenservice. 

Contact opnemen